Eerste panelbijeenkomst van Cliëntenraad HCDO

21 november 2024

In oktober organiseerde de Cliëntenraad van HCDO voor het eerst een patiënten panel om ervaringen te horen van cliënten van de Spoedpost Huisartsenzorg Deventer. De bijeenkomst was vooral gericht op ouderen en vond plaats in Diepenveen.

Urgentie zorgvraag

Manager Spoedpost Huisartsenzorg, Afke Bolt, gaf een korte uitleg over de werkwijze van de Spoedpost. Vervolgens bespraken aanwezigen hun ervaringen met de Spoedpost en mogelijke punten ter verbetering. Een belangrijk punt van aandacht zijn de wachttijden. Afke Bolt vertelde over de samenstelling van het team op de Spoedpost en hun activiteiten tijdens een avond-, nacht of weekenddienst. De aanwezigen waren verbaasd dat ook hun eigen huisarts regelmatig op de Spoedpost werkt. Het grote aantal aanvragen op de Spoedpost betekent dat niet iedereen altijd direct geholpen kan worden. De aanwezigen konden dit goed begrijpen toen zij hoorden dat op een doordeweekse avond maar drie huisartsen en drie assistenten klaar staan voor ruim 190.000 patiënten. Daarnaast is de ernst van de klacht en de snelheid waarmee een patiënt medisch gezien geholpen moet worden (urgentie) van de zorgvraag leidend en niet het tijdstip waarop de patiënt in de wachtkamer komt. Het was een duidelijke en informatieve bijeenkomst voor de aanwezigen. Volgens voorzitter Ger Wisselink helpen deze bijeenkomsten de Clientenraad bij de uitvoering van hun werk. 


Deel dit bericht